De rookoven

 

Op het NK palingroken in Kortenhoef zagen we dat er veel zelfgemaakte rookovens stonden. Dit bracht ons op het idee om een rookoven te maken van een 160 kg. zware waterexpansievat. Het grote voordeel van zo'n kolossaal vat is de temperatuur regeling. Door de enorme massa is er heel weinig schommeling in temperatuur wat de kwaliteit van de paling ten gunste komt.

 

De constuctie:

Als eerste wil ik even vertellen dat ik werkzaam ben in een metaalwarenbedrijf in Hengelo Gld. met +/- 90 werknemers.

In dit bedrijf beschikken we over een eigen gereedschapmakerij.

In deze gereedschapmakerij heb ik dan ook de beschikking over vele machines, gereedschappen en materialen dus hier heb ik de rookton dan ook gebouwd.

 

Om te beginnen zijn we met een meetlint aan het meten gegaan om te kijken: hoe groot de deuren moeten worden, willen we boven in een of twee deuren, willen we onder de aslade vast aan de frontplaat of maken we een losse lade met ook een draaideur, hoe gaan we de luchtregeling realiseren, moeten er ook nog transportwielen onder, hoe moet de vergrendeling van de deuren worden en er rekening mee houden dat hij ook nog bij ons door de poedercoat afdeling moet kunnen.

Kortom veel plannen in een korte tijd.

 

De bouw:

Voor het aftekenen heb ik twee platen van 0.5 mm. staal op de maat geknipt van de gaten die in de tank gezaagd moeten worden .

Vervolgens heb ik deze met een aantal sjorbanden om de tank heen getrokken en de platen netjes recht en haaks gespannen om ze goed af te kunnen tekenen.(als je het begin goed haaks en recht hebt heb je er in het hele verdere proces gemak van) vervolgens heb ik de deuren er met een slijptol net doorslijpschijfjes van 1 mm uitgezaagd.( ga hier als leek niet aan beginnen maar laat het door een ervaren iemand doen om ongelukken te voorkomen)

 

Voor de scharnieren heb ik gekozen voor lasscharnieren die ook aan houtkachels ed. gelast worden en voor de sluitingen heb ik vensterbeslag genomen.

Om de stukken die ik er uit heb gezaagd weer als deuren te kunnen gebruiken heb ik er voor gekozen om er een sluitrand van 30 x 5 mm om heen te gaan lassen.

Hier van zullen dus ook een paar delen rondgewalst moeten worden op een plaatwals.

Het lassen van deze strip op de deuren heb ik gedaan door middel van proplassen, je boort een aantal gaten van +/- 12mm op rij in de deur, klemt de strip er over en last vervolgens deze gaten weer met een hoge spanning dicht. Het voordeel hiervan is dat je minder af hoeft te werken en de sluitnaden vrij houdt van lassen.

Na de deuren er in gemaakt te hebben ben ik verder gegaan met de vergrendeling hiervan.

Ik vond het vensterbeslag dat ik gekocht had wat aan de slappe kant en heb eigenlijk alleen de handgreep maar gebruikt. Het vaste scharnierpunt heb ik vervangen door er een M10 pasbout in te zetten. Het klemgedeelte, om het geheel mooi sluitend te krijgen, was onder bij de enkele deur geen probleem maar boven moest ik er een spie bij in maken om ze ook nog eens naar elkaar toe te trekken.

De luchtschuiven:  Ik heb er voor gekozen om de schuiven aan de buitenkant te laten scharnieren en ze zo door middel van klemming variabel open en dicht te kunnen zetten

Deze schuiven heb ik op een cnc machine gemaakt en ook in de buizen moest een lastige uitsparing komen.

Voor de gemiddelde klusser is het makkelijker om een ronde schijf te maken en hier aan de boven en onderzijde een bout in te zetten en deze gaten dan ook in de buis boren dan zal de klep dus gewoon in de buis kunnen draaien en de werking is hetzelfde.

Voor het verplaatsen heb ik bij de Gamma twee kunststof wielen gekocht van 200 mm. rond met een as diameter van 20 mm.

Vervolgens heb ik een as van rond 30 mm. genomen en hier vrijlopen van 20 mm. aan gedraaid met speling voor twee vulringen en splitveren.

De as heb ik later achter de twee vaste poten van de tank op 105 mm van de vloer gelast zodat de tank als je hem achterover trekt pas op de wielen komt te staan.

Het handvat achter aan de tank had groter gemogen maar dat had te maken met het beschikbare materiaal en de max. afmeting van onze poedercoat afdeling.  

 

De lekbak en de vuurlade heb ik gewoon van 4 mm. plaatstaal inelkaar gelast met daarbij voor de vuurlade nog een handvat met steel om veiliger te kunnen werken.

Om de ophanging in de tank een beetje recht en waterpas te houden heb ik eerst gewoon frames gelast en deze later waterpas in de tank gelast.

 

Voor het afmonteren heb ik nog een gat moeten boren voor de tempmeter en natuurlijk ook voor het naamplaatje (een goede gereedschapmaker zet altijd een handtekening)

Ik wens de doe-het-zelver veel succes met het nabouwen van een zelfde soort rookton.

Voor vragen of opmerkingen.  freddyberendsen@hetnet.nl

 

 

 

Gr f.berendsen